Finspångs kommun
Sidor på lättläst svenska
Här hittar du våra sidor som är skrivna på lättläst svenska.
-
Barnomsorg - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om barnomsorg i Finspångs kommun.
-
Bibliotek - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om biblioteken i Finspångs kommun.
-
Bygglov - på lättläst svenska
Om du vill bygga ett nytt hus, bygga till ditt hus eller göra vissa ändringar krävs ofta bygglov eller en anmälan till kommunen. Det finns även andra saker som du måste fråga om lov innan. Den här sidan beskriver det på lättläst svenska.
-
Demokrati och val - på lättläst svenska
Här kan du läsa en del om demokrati och de val som finns till EU, Sveriges Riksdag, region och kommun. Sidan är skriven på lättläst svenska.
-
Ekonomiskt bistånd - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om ekonomiskt bistånd.
-
Färdtjänst och sjukresor - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om färdtjänst och sjukresor.
-
Grundskola - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om grundskola.
-
Gymnasieskola - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om gymnasieskola.
-
Kommunfullmäktige - på lättläst svenska
Kommunfullmäktige bestämmer om de viktigaste frågorna i kommunen. I kommunfullmäktige sitter i politiker från Finspångs kommun och som väljs vart fjärde år. Sidan är skriven på lättläst svenska.
-
Kontakta kommunen - på lättläst svenska
Det finns många sätt att kontakta kommunen. Den här sidan är skriven på lättläst svenska och berättar om några sätt att kontakta oss på Finspångs kommun.
-
Om modersmål - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om undervisning i sitt modersmål när man går i grundskolan.
-
Stöd till barn och unga - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om stöd till barn och unga.
-
Så hanterar vi dina personuppgifter - på lättläst svenska
Här får du vet hur och varför Finspångs kommun behandlar dina personuppgifter som namn och adresser. Du kan läsa om de lagar som gäller och vilka rättigheter du har. Sidan är skriven på lättläst svenska.
-
Så hanterar vi dina personuppgifter - på lättläst svenska
Här får du veta hur och varför Finspångs kommun behandlar dina personuppgifter som namn och adresser. Du kan läsa om de lagar som gäller och vilka rättigheter du har.
-
Vuxenutbildning - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om utbildningar för dig som är vuxen och vill studera.
-
Äldreomsorg - på lättläst svenska
Här hittar du som är äldre lättläst information om vilket stöd du kan få.
-
Öppen förskola - på lättläst svenska
Här hittar du lättläst information om öppen förskola.
Det här innebär sidor på lättläst svenska
När vi skriver webbsidor på lättläst svenska,
försöker vi skriva texter som:
- inte är särskilt långa.
- har ett personligt tilltal.
- innehåller omväxlande korta och långa meningar.
- innehåller ord som får meningar
att hänga ihop. - undviker långa substantiv.
- undviker främmande ord.
- innehåller tydligt förklarade orsakssamband.
- undviker passiv form.
- undviker abstrakta begrepp.
- använder praktiska exempel.