Finspångs kommun

Språk/Language

Cykla i Finspång

År 2020 rankades Finspång högst bland landets mindre kommuner i Cykelfrämjadets studie, kommunvelometern. Här finns cirka 90 kilometer gång- och cykelväg och i Finspångs kommun arbetas det frekvent med att göra det smidigt och lätt för dig som vill ha cykeln som transportmedel.

Gångväg och cykelväg med träd och fält på sidorna.

- Finspång har börjat satsa på cykling, något som blir synligt i Kommunvelometern där Finspång klättrat i placeringen. Att bygga för cykel är en god framtidsinvestering i kommunens miljöarbete och för kommuninvånarnas hälsa, men det kräver långsiktighet. Jag hoppas att de fortsätter på den inslagna vägen så att fler kan och vill välja cykeln, säger Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet.

Cykelvänligast

Följ våra vintercyklister

Under perioden december till februari har två cyklister åtagit sig uppdraget att vara ambassadörer för vintercykling i Finspång. Patric och Ulrika cyklar regelbundet hela halvåret och här kan ni följa deras rapportering om hur det är att cykla i Finspång på vintern.

V. 3

Hmmmmm, inte mycket vintercykla den här veckan ☹ Men cykelbanan är rent och fint men det är grå och mörkt för övrigt. Det som jag lägger märke till är synligheten av trafikanterna den här veckan. Reflex och cykelljus är sååå viktigt.

Vissa på cykelbanan har inget alls. Mörkt och svart såsom ninjas. Ett anarkistiskt inslag, jag mot världen, men ojoj så farligt, inte bara för ens själv men också för alla andra trafikanter.

Sedan finns det också vissa som cyklar på racern och då helst på bilvägen. Väldigt sportigt och proffsigt ser det ut! Jag vet inte varför de gör så men det finns säkert en anledning. Även där ser jag folk susa förbi utan reflex och med ett bakljus som ser ut som planeten mars på en klar himmel.

Jag har lärt mig att synligheten är viktigt för alla ute på vägarna. Att även om det känns ”cool” kanske, är det inte så kul. Man har inte bara ett ansvar för sig själv men också för de andra trafikanter. Jag vill inte predika eller vara en gnällspik så avslutar med att önska er alla mycket ljus i mörkret!

v. 2
Jag har inte cyklat den här veckan av olika anledningar (nu när jobbet drog igång igen efter jullovet).

Jag ser dock att cykelbanan är väl skottad och ren och det var det också under jullovet.
Väldigt bra tycker jag!

Där cykelbanan går tajt längs bilvägen ligger dock höger med frusen snö/slask eftersom snö från plogningen av bilvägen hamnade på cykelbanan. Mest påtagligt vid Lotorps skolan.

Erfarenhet från tidigare år visar att man inte kan cykla genom det, man behöver gå. Bara 20 meter eller sånt men jobbigt.

Nästa vecka nya tag!

v. 51

Inte riktigt den vinter jag önskar mig (när man nu är vintercyklistambassadör). Men oavsett är det skönt att cykla, även denna vecka.

Bifogar en bild som talar för sig själv tycker jag. Hela vägen från Lotorp till Finspång är bra belyst. En stolpe, i en kurva förbi Butbrobron (från Lotorps sida), är dock trasigt. Det känns som att cykla rakt in i ett svart hål. Men där tar man sig genom förstås för det blir ljusare igen (påminner om ”tänd ett ljus och låt det brinna”).

Önskar dig en god jul och en gott nytt år!

belysningspunkt på cykelväg

v. 50

Denna vecka blev det inte så mycket cyklande. Behövde ta mig på andra sätt genom vintrig Finspång med omnejd. Idag var det dock fint och krispigt lugnt sagt Bifogar en bild på Lek Toro, lekplatsen nära skolan där jag jobbar! Sååå vackert!

v. 49

22 november, -11 grader och lite snö.
Möte om upplägget för vintercyklistambassadörskapet under dagen. Cyklar hemifrån till jobbet som vanligt, 5,2 km.
Kallt på morgonen. Brillan gör ont på näsan, jeansen för kallt. För övrigt välklädd efter vädret men ingen dubbdäck än. Klarade mig ändå. Sedan från jobbet till kommunhuset för mötet. Fick uppdraget klart för mig och dessutom dubbdäck och byte från Stigs cykel och en reflexväst.

Det hela börjar första december men jag noterar redan från den 22 november att vädret har tvärvänt : 7 grader, grått och mulet, mer höst än vinter. Stigs cykel sätter på mina dubbdäck och ger cykeln en välbehövligt service. Kvalité som vanligt och ett nöje att cykla sedan.

Onsdag, -11 igen när jag cyklade iväg. Mycket kläder denna gång och reflex och hjälm och dubbdäck som behövdes. Först från Lotorp till Grosvad för en simtur där, sedan till jobbet och nu snart hem igen efter en dag inne på kontoret. Skönt att få cykla för att vädra hjärnan och få motion.

Idag först till kommunhuset, sedan till skolan och snart hem igen. Bara -5 grader. Cykelbanan är ren och torr så bara härligt. Vilket förmån att får cykla.

Man med cykelhjälm framför vattendrag

v. 3

Under min söndagsutfärd till fots såg jag att cykelvägen som kommer från Falla och banvallen var skottad efter att det snöade i fredags. Utifrån det valde jag att ta cykeln på måndagsmorgonen.

Fick dock leda den över de oskottade partierna på gatorna tills jag kom fram till cykelvägen. Det var väldigt halt att ta sig fram till fots, då nysnön från förra veckan är väldigt tillkörd och liksom polerad. Och bitvis ligger det ovanpå det ett löst snölager som far hit och dit.

Men väl framme vid den plogade cykelvägen gick det fint att cykla. När det var dags för hemfärd från jobbet hade ett mildväder gjort sitt intåg, så det lösa snölagret hade smält bort, vilket gjorde att det gick bra att cykla.

Mildvädret fortsatte under natten, så när jag tittade ut genom fönstret på tisdagsmorgonen såg det väldigt blött och halt ut. Det gjorde att cykeln fick stå kvar hemma, det kändes inte säkert att ta den, hade turen att kunna lifta med en kollega på morgonen.

Hemfärden fick ske till fots, då hade det visserligen hunnit smälta undan mycket is under dagen, så det gick bra att gå utifrån det. Tyvärr hade det börjat frysa på då temperaturen sjunkit, så det var väldigt halt. Jag fick sikta in mig att sätta fötterna där det fanns lite grus, för att det skulle vara lite säkrare att ta sig fram. Kunde gå på banvallen en bit på vägen, och där var gruset framme på långa partier, så då var det såklart mindre halkigt.

Utifrån att jag sett hur statusen var på banvallen kvällen innan valde jag att ta cykeln dagen därpå trots att det som frusit på var kvar även på onsdagsmorgonen. Fick gå några riktigt isiga och blöta partier tills jag kom fram till banvallen. Väl framme där gick det fint att cykla.

Efter det var cykelveckan bara blöt och smutsig utifrån att mildvädret hängt kvar.

v. 2

Vecka 2 inleddes med trettondagen och snöväder. Skulle iväg en sväng framåt kvällen, men valde då att låta cykeln stå kvar hemma och tog en promenad dit jag skulle istället då det snöade så pass mycket.

När det sedan blev dags att ta sig till jobbet på tisdagsmorgonen var det plogat och fint på min gata så jag valde att cykla. När jag sedan kom fram till cykelvägen var den inte plogad och sedan var inte de gator jag kom fram till inte plogade heller.

Det blev till att leda cykeln större delen av vägen, det var jättejobbigt att få med den i snön så jag önskade att jag lämnat den hemma. Det var först när jag kom fram till vägen genom centrum som det var plogat så att det gick att cykla en bit.

När det var dags att cykla hem från jobbet hade det hunnit skottas, men jag upplevde att jag behövde ta det väldigt försiktig då det mildare vädret som anlänt gjort att det var moddigt och då är det lätt att det slirar och i och med det är det lätt att åka omkull.

Även om det har varit skottat och fint övriga dagar upplever jag att det har varit en jobbig vecka att cykla. I och med att det varit milt och kallt om vartannat är det ett isigt och knöligt underlag att ta sig fram på. Och som jag skrivit om tidigare så är det väldigt smalt de partier som jag behöver cykla på gatan, så jag vet inte hur många gånger jag har behövt hoppa av cykeln för att det inte känts säkert annars vid möte med bilar. Jag har turen att kunna cykla på banvallen en hel del av vägen till och från jobbet och där är underlaget mycket jämnare, så det har varit skönt att ha det alternativet.

Fredagsmorgonens färd till jobbet blev lite extra utmanande då det kommit ett tunt lager snö och lagts sig ovanpå det isiga, så då gällde det att ta det riktigt försiktigt och ha memorerat lite från tidigare dagar vart det är som isigast för att kunna parera det. Snöandet fortsatte under dagen vilket gjorde att när jag skulle ta mig hem från jobbet fick jag ge upp cyklandet en bit på vägen. Det hade lagt sig så pass mycket snö ovanpå den hårda ytan att det blev allt för slirigt att cykla på ett sätt som kändes säkert.

Gjorde på lördagen ett försök att cykla, men fick även då ge upp då det var för mycket löst material ovanpå den hårda ytan, då det inte skottats sedan det snöade. Så på söndagens utfärd lämnades cykeln hemma, den fick ske till fots, då jag inte sett att det skottats någonstans runtomkring där jag bor.

V. 52 och 1

Avslutningen av 2024 var ytterst höstlik när det gällde att transportera sig på cykel, regn och lite frost växlade om varandra.

Det var först när jag skulle cykla hem från nyårsfirandet efter tolvslaget när 2025 precis tagit sin början som det blev en utmaning utifrån att det snöat en hel del under nyårsaftonskvällen och natten.

Snön låg med ett rejält täcke på vägar och cykelbanor så det blev att leda cykeln större delen av hemvägen, det var allt för slirigt att ta sig fram cyklandes. När det blir för mycket snö som ligger på marken upplever jag inte att dubbdäcken har någon effekt, de når inte ner till det fasta underlaget och får därmed inget grepp. Snövädret följdes av att plusgrader vilket gjorde att det gick helt okej att cykla den 1 januari. Det kom sedan mer snö, men när jag skulle iväg en sväng mitt på dagen den 2 januari var det plogat runt där jag bor, så jag valde att ta cykeln.

Jag bor så att jag måste cykla en bit på gatan/bilvägen innan jag kommer fram till en cykelväg. När jag kom fram till cykelvägen så var det inte plogat där, det blev att leda cykeln och sedan bitvis cykla där det var plogat. Det är ju inget konstigt att det blir så när det kommer mycket snö som behöver röjas undan, de som gör det kan ju inte vara överallt på en och samma gång. Men det blir lite krångligare och mer tidskrävande att ta sig fram, det får man ha i beaktande om man har en tid att passa.

Det blir väldigt tydligt att det är olika entreprenörer som kör olika sträckor en sådan här dag när det är plogat bitvis och sedan inte på andra ställen. Och även att en del plogar med mer finess och bättre finish än andra.

Efter att all snöröjning hunnits med efter denna nederbörd har det gått bra att cykla, sen får man ta det lite mer försiktigt på vissa ställen där det är isigt. Någon dag bjöd på riktigt kallt väder, men med ett extra lager kläder gick det bra att cykla då med.

En reflektion jag har är att det känns lite ”farligare” att cykla i och med att många gator blir smalare att ta sig fram på i och med snövallarna som ligger på sidorna. Speciellt på den gata där jag bor, där entreprenören bara kör fram och tillbaka mitt i vägen och inte trycker undan snön så långt det är möjligt åt sidorna. Eftersom det inte finns någon trottoar så är det långa partier som inte någon av grannarna skottar heller, vilket gör att det blir väldigt smalt, bilar kan i princip inte mötas. Det blir ingen plats kvar till att cykla på då, utifrån det blir det till att leda cykeln vissa sträckor som inte blir trafiksäkra.

v. 51

Vintervädret lyser fortsatt med sin frånvaro. Början av veckan var det milt, fuktigt och blåsigt, vilket är riktigt tråkigt väder att cykla i.

Fördelen är att man inte behöver oroa sig för att det ska vara halt. Men eftersom vädret i veckan varit omväxlande har även väglaget varit det.

Tisdagen innebar härligt cykelväder, då det var torrt, frostigt, klart och fint.

Sedan växlade till disigt och regnigt på onsdagen, regnet slog i ansiktet på morgonen, så det var blött och kallt. Jag kände inte av att det var halkigt, men såg personer som halkade och nästan ramlade när de rörde sig på gångfartsområdet i centrala Finspång på morgonen. Det var något som jag själv märkte av när jag på torsdagskvällen tog en promenad, det var väldigt halt på gångvägarna jag var ute och gick på. Man fick hålla sig till gräskanten, så gott det gick för att ta sig fram så säkert som möjligt. Eftersom temperaturen fortsatt att växla upp och ned resten av veckan, så har det fortsatt att vara riktigt halt stundtals. Dubbdäcken på cykeln göra dock att det inte märks av just när jag cyklar, det är först när jag kliver av som jag måste tänka på att ta det försiktigt.

v. 50

Det har varit en stabil cykelvecka vädermässigt. Kanske lite halkigt eftersom det varit frostigt, men inga problem att ta sig fram på ett tryggt sätt med dubbdäck.

Vädret har varit kyligare, men ett extra lager kläder så har det gått bra att cykla utan att frysa. Till största delen av veckan har det varit ett härligt väder att cykla i.

Det var fredagens hemfärd från jobbet som var mindre mysig, regnigt och blåsigt, då var det extra skönt att komma hem och ta helg.

v. 49

Min cykelvecka har varit bra, jag har cyklat något varje dag.
Vädret har varit varierande och därmed också väglaget. Veckan började med snöblandat regn och då var det väldigt blött att ta sig fram.

Jag som har möjlighet att ha banvallen som en alternativ väg gör gärna det valet eftersom det inte låter så mycket från dubbdäcken då. Där var det väldigt blött och svårt att ta sig fram torrskodd även på cykel utifrån att pölarna var många och stora.

Senare i veckan har vädret varit kallare och därmed har det sett mer halkigt och isigt ut på cykelvägar och vägar, men det har inte varit några problem att cykla med dubbade däck.

Har hört av andra att det varit halt vissa dagar, speciellt på nyasfalterade ytor. Och min reflektion är väl att jag inte sett något fordon som varit ute för halkbekämpning.

Den enda ytan som jag sett varit sandad är väg och cykelväg vid infarten till vårdcentrum.

Nationella cykelrådet

Finspångs kommun är stolta över att ingå i det nationella cykelrådet. Ett forum för samverkan inom det nationella arbetet med ökad och säker cykling. Det leds av Trafikverket och tar fram ett nationellt cykelbokslut som beskriver cyklandets utveckling på nationell nivå.

Det nationella cykelbokslutet följer cyklingens utveckling med fokus på ökad och säker cykling. Utvecklingen beskrivs med indikatorer och mått och är en sammanställning av data från olika källor.

Cykelbokslutet tas fram av Nationella cykelrådet, där Finspång är representerade. Bokslutet följer upp utvecklingen under 2023.

Cykelns dag firades stort på Bergslagstorget

Måndagen 3 juni firades cykelns dag på Bergslagstorget i Finspång. Under dagen delades även pris ut till årets cykelpendlare i Finspångs kommun.

Cykelns dag firades på Bergslagstorget

Det var en varm och solig dag när cykelns dag firades i Finspångs centrum måndag 3 juni. Cykeln är viktig i Finspångs kommun och självklart skulle födelsedagen firas. Under efter­middagen fanns det möjlighet att prova på elcyklar, prata med kommunens trafikingenjör, fordonssamordnare samt klimat- och energirådgivare.

- Finspångs kommun är med på cykelkartan i landet och deltar bland annat i det nationella cykelrådet, som leds av Trafikverket. Det är ett forum för samverkan inom det nationella arbetet för att främja ökad och säker cykling. Nästa cykelaktivitet är mobilitetsveckan som anordnas 16-22 september. Det är även en vecka fylld med aktiviteter för att lyfta vikten av att resa hållbart, så håll utkik på finspang.se och kommunens sociala medier där schemat över veckan kommer att finnas tillgängligt, säger Helena Wastesson, Trafikstrateg i Finspångs kommun.

Ida Johansson blev årets cykelpendlare 2024.

Ida Johansson blev årets cykelpendlare 2024.

Årets cykelpendlare utnämndes

Förutom att det delades ut ballonger och karameller, uppmärksammades även årets cykelpendlare 2024. Under de senaste veckorna har medborgare haft möjlighet att nominera sina kandidater, och många fina bidrag har kommit in. Vinnaren av årets cykelpendlare 2024 blev Ida Johansson, som mottog blommor, pris och en dipblom av miljö- och samhälls­byggnads­rådet Hugo Andersson.

- Det är många som aktivt väljer cykeln i Finspångs kommun och det är roligt att kunna uppmärksamma det i ett sådant här sammanhang, berättar Hugo.

- Det är det fina med att bo i Finspång, ingenting är långt borta utan cykeln funkar till det mesta, menar Ida Johansson.

- I Finspångs kommun pågår ett långsiktigt arbete för att främja cykelanvändandet och det finns många bra cykelvägar. Ida imponerar eftersom hon både har inspirerat sin man att cykla mera, men även kunnat minska sitt bilanvändande, avslutar Hugo.

Juryns motivering

Ida Johansson utses till årets cykelpendlare 2024 i Finspångs kommun då hon är en inspiration för andra när hon väljer cykeln. Hon är en oförtruten cyklist som cyklar året runt och som genom aktiva val bidrar till en minskad klimatpåverkan och en bättre miljö

  • Svjetlana Slatinac
  • Dejana Slatinac
  • Anders Svensson
  • Emma Möller
  • Lars Regnell
  • Olavi Vuorenmaa
  • Ingela Moberg
  • Anette Jarme
  • Ida Johansson

Hållbarhetsveckan

Vinnaren i hållbarhetsveckans cykeltävling 2024 är utsedd!🥇

I Finspångs kommun arrangeras flera aktiviteter under året för att uppmuntra fler till att cykla.

Under årets hållbarhetsvecka hölls en tävling där varje deltagare deltog i ett cykelquiz och delade med sig av sitt bästa cykelminne.

Årets vinnare är Maria Junsten som delade med sig av det här härliga cykelminnet:

💬 Det första jag kommer att tänka på är när jag en tidig morgon i maj cyklade längs banvallen ända ut till Borggård. Vitsipporna blommade och fåglarna kvittrade, det var sagolikt vackert och jag var alldeles ensam på vägen.

Stort grattis till Maria och tack till alla andra som deltog!

Vinnare

Cyklistvelometern är Cykelfrämjandets rikstäckande nöjdhetsundersökning bland personer som cyklar. Syftet med undersökningen är att ta reda på hur cyklister ser på frågor som rör cykling samt utvärdera cyklandet på kommunnivå. Undersökningen är baserad på en webbenkät för privatpersoner och genomförs vartannat år. Under våren och sommaren 2020 genomfördes Cyklistvelometern för andra gången och då toppade Finspång i rankingen bland mindre kommuner med upp till 50 000 invånare.

Vid 2022 års deltagande hamnade vi på pallplats och knep silvret i kategorin små kommuner. Vi har fått högt resultat ibland annat inom området framkomlighet i cykelvägnätet. Vi kan även se att det finns en otrygghet som är kopplat till lastbilar

Hugo Andersson, samhällsbyggnadsråd

Vad är en hållbar resa?

Alla resa hållbart handlar om att minimera klimatutsläppen. Varje gång du ska resa eller transportera dig har du möjligheten att att göra ett val för klimatet.

Varje gång du väljer cykeln, bussen eller en promenad så gör du en insats för klimatet. Genom att planera ett resfritt möte, använda dig av en bilpool eller samåka så väljer du också ett levnadssätt som har mindre påverkan på klimatet. Det finns många sätt att göra en insats för klimatet i vardagen utöver cykeln. Var med och gör en hjälteinsats - på det sätt som fungerar för dig.

Kontakt

Finspångs kommun
Kommunservice
Kommunhuset

0122-850 00
kommunservice@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång