Finspångs kommun
Timvikarie inom lokalvård
Som timvikarie inom lokalvården är du en uppskattad och värdefull resurs för kommunens verksamheter. Här är du med och bidrar till rena, trivsamma miljöer för invånare och anställda i Finspångs kommun.
Att jobba som timvikarie inom lokalvård
Är du nyfiken på att jobba inom lokalvården? Som timvikarie ser du till att skapa rena och trivsamma miljöer för bland annat skolor, kontor, boenden och vården. Lokalvården välkomnar både dig som är erfaren och dig som är nybörjare inom yrket.
Att vara timvikarie inom lokalvården är ett tillfredsställande arbete med flera fördelar. Här får du möjlighet till bland annat:
- Personlig utveckling och karriärutveckling
- Flexibla arbetstider
- Varierande arbetsuppgifter
- Härliga kollegor
- Kommunal organisation med bra förmåner
Som timvikarie inom lokalvårdenär du anställd hos Finspåns kommun via bemanningscentralen. Hos bemanningscentralen får du tillgång till tidbokningssystemet Time Care Pool. Där kan du lägga upp tillgänglighet för de dagar du kan arbeta.
När verksamheten har ett behov under de dagar du har angett din tillgänglighet, kan du bli bokad på jobb. Det kan till exempel vara vid sjukfrånvaro eller när verksamheten har behov av extra personal. Som timvikarie inom lokalvården jobbar du främst dagtid under vardagar, men det kan även bli helgjobb. Ett arbete som timvikarie inom lokalvården leder ofta vidare till vikariat och tillsvidareanställning
Så kan en dag se ut
En arbetsdag som timvikarie inom lokalvården i Finspångs kommun kan variera beroende på var du arbetar och vilka arbetsuppgifter du har under dagen. Som timvikarie säkerställer du att kommunens verksamheter har rena och trivsamma miljöer att vistas i. Exempel på arbetsuppgifter:
- Städning: Du gör rent och ser efter olika utrymmen genom att dammsuga, torka av ytor, ta bort smuts och hantera skräp.
- Inventering: Du kollar städutrustning och förbrukningsmaterial för att säkerställa att vi har tillräckligt av det vi behöver.
- Rapportering: Du skriver ner om det finns några problem eller saker som behöver åtgärdas.
- Samordning: Du pratar och samarbetar med dina kollegor och chefer för att se till att städningen fungerar smidigt och effektivt.
Det här önskar vi av dig
Som timvikarie är det viktigt att du lägger in din tillgänglighet i vårt bokningssystem och svarar på förfrågningar om du vill arbeta eller ej. Du behöver vara flexibel eftersom du kan få förfrågningar om att komma till arbetet med kort framförhållning.
För att klara av de arbetsuppgifter som ingår som timvikarie inom lokalvården är det positivt om du:
- Gillar att städa och hålla rent
- Som person har lätt för att samarbeta och är ansvarstagande
- Är serivceinriktad
- Har goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift
När du arbeter som timvikarie inom lokalvård är det positivt om du kan arbeta på flera av våra lokaler runt om i kommunen. Vi har arbetsplatser i Finspångs tätort och i kommunens ytterområden Hällestad och Rejmyre.
Inom lokalvården kan du arbeta i lokaler på förskolor, grundskolor, äldreboenden och kommunhuset. Utöver dina kollegor kommer du även bemöta elever, personer på boenden och personal i olika verksamheter.
Du får introduktion innan du börjar jobba
Innan du börjar jobba hos oss får du introduktion och praktisk information som du behöver känna till. Introduktionen är viktig för att du ska känna dig trygg och ha rätt förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt. I introduktionen kommer vi bland annat gå igenom:
- hur du bokar och lägger in tillgänglighet
- inblick i verksamheten
- information om din anställning
Hur lång introduktionen är har att göra med vilken erfarenhet och utbildning du har. Om du är ny i lokalvården, kan du behöva prova på innan, för att se om det är något för dig.
Beställ utdrag från belastningsregistret
För att jobba inom lokalvården behöver vi få in ett godkänt utdrag från polisens belastningsregister. Det får du genom att skicka in en förfrågan om utdrag hos polisen. På polisens hemsida kan du läsa mer om belastningsregistrer och hur du hämtar blanketten.