Finspångs kommun

Språk/Language

Personlig assistans

Finspångs kommun eller Försäkringskassan beviljar personlig assistans till dig som är under 65 år, har en varaktig funktionsnedsättning och ett stort och kvalificerat behov av hjälp med:

  • personlig hygien.
  • att inta måltider.
  • toalettbesök.
  • av- och påklädning.
  • att kommunicera med andra.

Personlig assistans kan också beviljas för aktiviteter som du utför tillsammans med assistenten.

En personlig assistent ger dig stöd så att du kan leva ett så självständigt liv som möjligt.

Du som inte har så stora behov att du kan få en personlig assistent men ändå behöver hjälp i din vardag, kan få stöd genom hemtjänsten.

Kommunen och Försäkringskassan beslutar om assistans

Om du ansöker om personlig assistans hos kommunen och det beviljade timantalet för grundläggande behov uppgår till 20 timmar eller mer anmäler vi ärendet till Försäkringskassan. Assistansersättning regleras i Socialförsäkringsbalken.

Personlig assistans kan utföras av kommunal personal eller beviljas i form av ekonomisk ersättning för att du ska kunna anlita privat utförare, kooperativ eller liknande. Tillfälligt utökat behov av personlig assistans söker du hos kommunen. Om behovet av utökningen är stadigvarande söker du insatsen direkt hos Försäkringskassan.

Om du väljer kommunen som utförare:

Finspångs kommun anlitar Omsorgsgruppen IN AB som utförare av den kommunala assistansen

Kontaktperson för assistansen i Finspång är Sofia Mauchlen, 072-231 76 21

Vill du läsa mer om Omsorgsgruppen IN AB så klicka på länken nedan:

Ersättning för merkostnader vid ordinarie assistents sjukfrånvaro

Vid ordinarie assistents sjukdom kan du söka ekonomiskt stöd för verkliga och skäliga merkostnader som kan uppstå, förutsatt att en vikarie har utfört assistansen i den ordinarie assistentens ställe. Merkostnaden utgörs av sjuklönekostnaden för ordinarie assistent.


Vid ansökan om ekonomisk ersättning för merkostnader vid personlig assistents sjukfrånvaro ingår sjuklön, semesterersättning, övriga kostnader som är reglerade eller föranledda av avtal och sociala avgifter. Som merkostnad räknas inte särskild sjukförsäkringsavgift, administrationskostnader, ränta eller utbildningskostnader.

Ansökan

Den assistansberättigade eller hens ombud ska skriftligt ansöka om ekonomisk ersättning för merkostnad vid varje tillfälle den ordinarie assistenten är sjuk. Ansökan görs regelbundet månadsvis.

Om den assistansberättigade har valt att överlåta ansökningsprocessen till sin assistansanordnare ska en fullmakt bifogas tillsammans med första ansökan om ersättning vid ordinarie assistents sjukfrånvaro. Du kan registrera en ny fullmakt i e-tjänsten.

Ansökan handläggs som ett sedvanligt LSS-ärende, dvs. som ett förvaltningsrättsligt ärende. Beslut fattas i enlighet med 9 § 2 LSS. Ett beslutsmeddelande skickas efter avslutad utredning via e-tjänsten.

Beslut och fakturering

När ansökan är hanterad får du ett beslut från oss via e-tjänsten. I beslutet framgår vilket belopp vi beviljat. Du skickar då en faktura till oss på beviljat belopp. På fakturan ska det framgå vilken brukare det gäller, det anger du med brukarens initialer, samt vilken period som avses.

Fakturaadress
Finspångs kommun
Box 5
612 21 FINSPÅNG
Referens: ZF362000

Finspångs kommun önskar att leverantören skickar e-fakturor via nätverket PEPPOL i fakturaformat PEPPOL BIS Billing 3.0
Finspångs kommun har Peppol ID: 0007:2120000423
Vi ytterligare frågor om e-fakturera kontakta fakturor@finspang.se

Mer information

Kontakt

LSS-handläggarna
Social omsorg

0122-852 18
lss.handlaggare@finspang.se

Telefontid måndag till fredag kl. 13-14 (helgfri vardag). Ansökan om stöd och hjälp för personer med funktionsnedsättning gör du via E-tjänster.

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång