Finspångs kommun
Observera!
Detta är en äldre eller arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen inte längre är aktuell.
Note!
This is an older or archived news article, which may mean that the information is no longer current.
Servicekontor öppnar i Finspång
Statens servicecenter öppnar i oktober ett nytt servicekontor i Finspång där medborgare eller företagare kan få lokal service genom vägledning, hjälp och information från flera av landets myndigheter.
I maj 2021 fick Statens servicecenter ett uppdrag från regeringen att etablera fler servicekontor i landet. Servicekontoret som ska öppna i Finspång är en del i detta uppdrag.
Det nya servicekontoret i Finspång kommer att ligga på Bergslagsvägen 4, i Swedbanks gamla lokaler och snett emot Finspångs kommunhus.
Den 19 oktober kommer servicekontoret att invigas och 20 oktober öppnar kontoret för allmänheten.
Lokal statlig service
Servicekontoret i Finspång kommer att erbjuda service från fyra statliga myndigheter:
- Arbetsförmedlingen
- Försäkringskassan
- Pensionsmyndigheten
- Skatteverket
Den lokala statliga servicen som besökare kan få är bland annat:
- allmän vägledning och råd,
- hjälp med blanketter och ansökningar,
- information om pågående ärenden,
- hjälp att boka möten med handläggare hos de olika myndigheterna.
Servicekontoret kommer ha öppet vardagar klockan 10-16 (lunchstängt 12.30-13.30). Kontoret i Finspång kommer att ingå i region Öst och kontorsområdet Norrköping, där även Motala ingår.
- Vi har tre ordentligt rustade medarbetare som kommer ta emot kunderna i Finspång. De kan hjälpa till med det mesta som rör dessa fyra myndigheter och guida våra kunder i att lära sig de olika digitala tjänsterna. Tanken är att de ska underlätta för medborgaren, säger Jens Nordin, kontorsområdeschef, Statens servicecenter.
- Det är ett glädjande besked att ett servicekontor ska öppna i Finspång. Det är jätteviktigt med god service i kommunen för våra medborgare, och de medborgare jag pratat med tycker det här är bra. Det betyder mycket att få möjligheten att komma och prata med någon och få hjälp till självhjälp, säger Ulrika Jeansson (S), kommunstyrelsens ordförande.
- Tack vare ett gott samarbete med Statens servicecenter får vi genom öppningen av servicekontoret, tillsammans med kommunhusets reception och biblioteket, en gyllene triangel med god samhällsservice för våra medborgare. Det nära samarbetet med Statens servicecenter har varit viktigt för etableringen av servicekontoret och är fortsatt viktig framåt för att skapa goda relationer. Vi strävar efter samma mål, att fler ska kunna lösa sina ärenden digitalt och samtidigt ge nära stöd till dem som behöver, säger Johan Malmberg, kommundirektör.
- Jag vill tacka Finspångs kommun för ett bra samarbete under etableringen och ser fram emot ett fortsatt nära samarbete framåt för att vi ska kunna utveckla och ge god service, avslutar Tobias Lundin, regionchef Öst, Statens servicecenter.
Relaterad information
Kontakt
Mats Annerfeldt (S)
Kommunalråd/ordförande
Kommunstyrelsen
0122-859 72
mats.annerfeldt@finspang.se
Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång
Johan Persson
Kommundirektör
Ledningsstaben
0122-859 86
johan.persson@finspang.se
Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång