Finspångs kommun

Språk/Language

Puls och motivation i Brenäs skola

Pulshöjade utomhusaktiviteter ger eleverna ökad uthållighet och bättre fokus i skolarbetet.

Flera barn i färglada kläder står på skolgården. Några springer mellan gula plastkonor.

Varje dag, året runt

I den lilla landsbygdsskolan i Brenäs inleds varje skoldag, året runt, med cirka 20 minuters fysisk aktivitet. Ett femtiotal olika aktiviteter finns att välja på; allt från fotboll till stafetter. Syftet är att barnen ska få upp 60 procent av sin maxpuls i minst 20 minuter. Men också att stärka kamratkänslan.

Försteläraren Jimmy Cederborg står utanför skola. Jimmy har en blå träningsjacka på sig och till vänster på väggen sitter en skylt där det står Brenäs skola, mellanstadiet.

Försteläraren Jimmy Cederborg på Brenäs skola. Foto: Robert Davidsson

- Jag startade det här när jag började jobba på skolan för fem år sedan. Vi försöker vara ute varje dag oavsett väder. Det är klart att när det är väldigt dåligt väder håller vi inte på så länge. Ställt in har vi bara gjort tre gånger vad jag kommer ihåg, berättar Jimmy Cederborg som är förstelärare.

Ger bättre uthållighet

Utomhusaktiviteterna är en del av idrottsämnet som skolan satsar lite extra på. Trots de dagliga pulshöjande aktiviteterna har man lika mycket ”vanlig idrott” som andra skolor. Eleverna i årskurs 4‑6 har minst en utomhuslektion varje dag och ett stort tält finns att tillgå om det behövs tak över huvudet.

- Vi ser att eleverna får bättre uthållighet under dagen och i klassrummet försöker vi stå så mycket som möjligt. Det är mer fokus på lektionerna och vårdnadshavarna upplever att barnen äter lite mer och sover bättre, berättar Jimmy.

Det är kul!

- Mest populärt hos eleverna är nog olika stafetter. Och även en lek där alla har en klädnypa på sig som man ska skydda och samtidigt försöka sno de andras klädnypor, förklarar Jimmy.

En av eleverna står och väntar vid en gul kona. Några andra elever är längre fram och kastar pil mot en tavla.

En stafett är skidskytte. Barnen springer en kort bana mellan konor och ska sedan kasta pil. I slutet gäller ”vinna eller försvinna” där de som missar tavlan åker ut medan de andra får fortsätta tills endast en vinnare är kvar.

- Det är kul! Vi får göra olika saker varje dag och ibland får vi välja aktivitet. Jag tycker fotboll är roligast, berättar Inez som är en av eleverna.

En vit boll ligger på marken. I bakgrunden syns några elever och en rastvakt.

- Nu har vi också fått en klassmorfar som har varit fotbollstränare. Han kommer hit onsdagar och torsdagar och spelar fotboll på luncherna med eleverna. Det är väldigt uppskattat, berättar Jimmy.

Ett mål varje vecka

I konceptet PUMO som står för puls och motivation ingår också att eleverna arbetar med mål där de varje vecka sätter upp individuella mål. I sin bok skriver eleverna ner sina mål utifrån frågorna:

  • Vad vill du lyckas med?
  • Vad vinner du på det?
  • Vad behöver du göra när?
  • Vem kan hjälpa dig?

- På fredagarna utvärderar vi hur det gått. De som vill får dela med sig, men det är inget krav, förklarar Jimmy.

Om Brenäs skola och förskola

Brenäs skola ligger naturskönt precis bredvid sjön Tisnaren i norra delen av kommunen. I dag finns 33 elever som går i F-3 samt 4-6. Det arbetar två behöriga lärare på skolan och fyra personal på fritidshemmet.
Fritids­hemmets personal lägger sin förmiddagstid som resursstöd i skolan. Stödet kan vara både till enskild elev och till grupp. Den pedagogiska grundtanken är att med hjälp av ålders­integrerad undervisning tillgodose samt utmana eleverna till progression.

I anslutning till skolan finns även Brenäs förskola som är en "Ur och Skur-förskola". Förskolan arbetar temainriktat med fokus på djur och miljö och bedriver verksamheten utomhus i olika miljöer.

Kontakt

Sofia Frisk
Rektor
Rejmyre och Brenäs skola samt Brenäs förskola

0122-857 14
sofia.frisk@finspang.se