Finspångs kommun
Observera!
Detta är en äldre eller arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen inte längre är aktuell.
Note!
This is an older or archived news article, which may mean that the information is no longer current.
O-Ringen blev en succé med stor ekonomisk vinst för besöksnäringen
Sommarens O-Ringen lockade över 24 000 besökare till regionen. Det är en av de högsta besökssiffrorna någonsin och deltagarna var väldigt nöjda, visar Upplevelseinstitutets undersökning.
En undersökning från Upplevelseinstitutet som gjorts för att mäta deltagarnas upplevelse visar att 2019 års upplaga av tävlingen får genomgående fina betyg av deltagarna. Undersökningen presenteras dels i en evenemangsrapport och dels i en turistekonomisk rapport.
Evenemangsrapporten visar att årets O-Ringen får ett sammanvägt NKI (Nöjd Kund Index) på 77, där 100 är det högsta, vilket enligt Upplevelseinstitutet är ett högt betyg som visar på mycket nöjda kunder. Det samlade helhetsintrycket ligger på 4,4 - en toppnotering historiskt sett för O-Ringens del. På frågan om vilka ord man vill använda för att bäst beskriva årets O-Ringen nämns bland annat folkfest, gemenskap och välorganiserat.
– Det gläder mig oerhört mycket att se dessa fina betyg som våra deltagare gett oss. Det innebär framför allt en stor hyllning till våra ovärderliga 1400 ideella funktionärer som lagt ner nästan 100 000 ideella timmar under tre års tid för att skapa detta arrangemang. Jag vill också rikta ett stort tack till Norrköpings och Finspångs kommuner som genom hela projektet gett oss 100 procents engagemang och stöttning när vi behövt hjälp kring olika frågor och utmaningar, säger Tomas Öberg, generalsekreterare O-Ringen Kolmården 2019.
Undersökningen är gjord av Upplevelseinstitutet som genom en webbenkät intervjuat deltagare från 15 år och uppåt. Sammanlagt utgår rapporten från 2 272 genomförda webbenkäter.
Lyckat samarbete
O-Ringen pågick på olika platser runt om i Finspång och Norrköping. Bland annat orienterades det på Arena Grosvad i Finspång, i Kolmårdenskogarna, Yxbacken samt i centrala Norrköping. Samarbetet de båda kommunerna emellan har fungerat smidigt och bra.
– O-ringen Kolmården var en succé för Finspångs kommun, och det är extra kul att samverkan med Norrköpings kommun och organisationen bakom O-ringen fungerade utmärkt i både planering och genomförande. Tillsammans visade vi att Norrköping och Finspång erbjuder både magiska naturområden så som kulturupplevelser som är väl värda att besöka. Att Arena Grosvad är en tävlingsarena som klarade de två första etapperna på ett imponerande sätt känns spännande inför framtida evenemang. Jag är väldigt stolt över hela engagemanget, i Finspång som ort och Finspångs kommun som organisation. Men mest imponerad är jag över det ideella engagemanget från alla föreningar, säger Johan Malmberg, kommundirektör i Finspångs kommun.
Positivt för besöksnäringen
Att ett evenemang som O-Ringen även bidrar starkt till besöksnäringen syns i den turistekonomiska rapporten där det framgår att turism under tävlingsdagarna omsatte cirka 143 miljoner kronor fördelat över logi, restaurangbesök och shopping. En starkt positiv ekonomisk effekt i förhållande till evenemangets storlek.
I webbenkäten uppger 81 procent av deltagarna att de sannolikt besöker regionen i framtiden och lika hög procent uppger att de skulle rekommendera vänner att besöka regionen.
Folkfesten visade även upp sig medialt med över 300 artiklar och inslag i media över hela Sverige, där O-Ringen nämns.