Finspångs kommun

Språk/Language

Framgångsrikt arbete belönas i servicemätning

Bygg- och miljöavdelningen har haft som långsiktigt mål att förbättra service och bemötande. Pandemin ökade belastningen och väntetiderna, men genom strukturella förbättringar och nya arbetssätt har avdelningen nu fått positiva resultat i SKR:s servicemätning; Insikt 2023.

Bild på en person som håller i en telefon.

Förbättringar och ökad effektivitet

Avdelningen hanterar cirka tusen ärenden per år, från små till stora bygglovsansökningar. För att hantera ärenden på ett mer effektivt sätt har avdelningen infört en informationsbank, uppdaterat webbsidor och lagt till instruktionsfilmer. Genom att ge tydlig information kan man ge den sökande bättre förkunskap i sina ärenden.

- Det är viktigt att vi är tydliga i vår information eftersom bygglovsfrågor kan vara komplexa, säger Angelica Thuresson på Bygg- och miljöenheten.

En ny e-tjänst för bygglovsärenden lanserades 2023, vilket förbättrade den digitala tillgängligheten. Handläggningstiderna har förkortats och medarbetarna arbetar aktivt för att ge ett snabbt första svar. Dessutom har handläggare besökt mässor och bygghandelsbutiker för att informera om bygglovsprocessen. De förbättrade resultaten gynnar både medborgare och företag, och ökar verksamhetens effektivitet.

- Vi sparar mycket tid och blir mer effektiva när ansökande har rätt information från början, säger Sebastian Svensson, Byggnadsinspektör.

Avdelningen har även arbetat med att öka tillgängligheten genom snabbare svar och fler informationskanaler, inklusive digitala och fysiska möten.

Angelica Thuresson och Sebastian Svensson från Bygg- och miljöenheten.

Angelica Thuresson och Sebastian Svensson på Bygg- och miljöenheten.

Långsiktigt arbete med mål och utvärdering

Sarah Söderholm har arbetat som miljö- och hälsoskyddsinspektör på Bygg- och miljöenheten sedan 2022. För henne var målinriktat arbete, med fokus på service och bemötande en självklarhet från start.

- Vi planerar vår verksamhet noggrant, sätter upp mål och följer upp dem regelbundet. Bemötande och tydlighet är centralt i vårt arbete, säger Sarah,

För avdelningen är det viktigt att utgå ifrån inkommande feedback när målen för verksamheten tas fram.

- Vi utgår ifrån undersökningar och återkoppling som kommer in till oss och styr våra mål efter det. Ibland kan vi behöva fokusera på en specifik del inom service och bemötande. För oss är det viktigt att lägga resurser på att bli bättre där behovet är störst, avslutar Sarah.

Framtida planer

Inom kort blir det möjligt att boka fysiska och digitala möten med handläggare via e-tjänst för att öka tillgängligheten ytterligare, vilket visar avdelningens fortsatta engagemang för förbättrad service och effektivitet.

Så här säger Lina Rudow, om framtiden och insatsernas positiva effekter:

- Det har varit spännande att se hur företagares och medborgares feedback har omsatts till konkreta insatser. Vi strävar efter att vara den myndighet man själv vill möta och att ständigt utveckla våra arbetssätt.

Kontakt

Lina Rudow
Enhetschef
Bygg- och miljöenheten

lina.rudow@finspang.se