Finspångs kommun
Observera!
Detta är en äldre eller arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen inte längre är aktuell.
Note!
This is an older or archived news article, which may mean that the information is no longer current.
Finspångs nya servicekontor är öppet för besök
Statens servicecenter slår 20 oktober upp portarna till ett nytt servicekontor i Finspång. Hit välkomnas alla medborgare och företagare som önskar lokal service, vägledning, hjälp och information från flera av landets myndigheter som nu finns på en och samma plats.
Nya servicekontoret invigdes 19 oktober
Det nya servicekontoret i Finspång ligger på Bergslagsvägen 4, i Swedbanks gamla lokaler, snett emot Finspångs kommunhus. Servicekontoret öppnas upp för allmänheten torsdag 20 oktober.
Invigning med tal och banduppknytning
Carl Fredrik Graf, landshövding i Östergötland var första talare under invigningen och även Ulrika Jeansson, Kommunstyrelsens ordförande, sa några väl valda ord om servicekontoret:
-Att servicekontoret öppnar upp i Finspångs kommun är ett välkommet initiativ. Att kontoret även finns i närheten av kommunhusets reception och Finspångs bibliotek är en stor fördel för vår samverkan och för att hjälpa medborgare och företag på ett enklare sätt.
Därefter knöt Ulrika Jeansson, kommunstyrelsens ordförande, och Rouayda Dawoud, servicehandläggare på Statens servicecenter, tillsammans upp bandet och förklarade servicekontoret invigt.
Lokal statlig service från fyra olika myndigheter
Servicekontoret i Finspång kommer att erbjuda service från fyra statliga myndigheter:
- Arbetsförmedlingen
- Försäkringskassan
- Pensionsmyndigheten
- Skatteverket
Servicekontoret kommer ha öppet vardagar klockan 10-16 (lunchstängt 12.30-13.30). Kontoret i Finspång kommer att ingå i region Öst och kontorsområdet Norrköping, där även Motala ingår.
Den lokala statliga servicen som besökare kan få är bland annat
- allmän vägledning och råd,
- hjälp med blanketter och ansökningar,
- information om pågående ärenden,
- hjälp att boka möten med handläggare hos de olika myndigheterna.
Jens Nordin, kontorsområdeschef vid Statens servicecenter berättade om hur servicekontoret kommer att underlätta för ortens invånare:
-Vi har tre rustade medarbetare som kommer att ta emot kunderna i Finspång. De kan hjälpa till med det mesta som rör dessa fyra myndigheter och guida våra kunder i att lära sig de olika digitala tjänsterna. Tanken är att de ska underlätta för medborgaren.