Finspångs kommun

Språk/Language

Finspångs kommun inför kommunservice 2025

Den nya service­funktionen gör det enklare för medborgare och företag att få hjälp av kommunen med olika ärenden.

Två besökare utanför Finspångs kommunhus.

Snart införs kommunservice i Finspångs kommun. Foto: Crelle

Hjälp och vägledning direkt

Med kommunservice på plats blir det smidigare för både medborgare och företagare att kontakta kommunen, få svar på sina frågor och hantera olika ärenden direkt - där det är möjligt.

- Vår ambition är att alla som arbetar, bor i, och besöker Finspång, ska känna sig trygga i att få sina frågor och ärenden besvarade. Jag ser att kommunservice kommer bidra till bilden av Finspångs kommun. Det ska inte finnas några tvivel om att vi hjälper, vägleder, och skapar trygghet för våra medborgare och företagare, säger Johan Persson, kommundirektör.

Nytt arbetssätt för att förbättra servicen

I början av det nya året sker förändringar i kommunhusets foajé. Då byts nuvarande reception och växel ut mot nya kommunservice i en successiv övergång. Förutom namnbytet får kommunservice även ett nytt utseende, för att skapa ett positivt uttryck och intryck.

Självklart kommer kommunservice att behålla de viktigaste delarna av receptionen och växeln, inklusive personalen, samma öppettider och plats. Den stora förändringen är att medborgare kommer få information och vägledning av kommunservice direkt. Med tiden kommer även vissa ärenden att hanteras direkt av kommunservice.

- Många invånare i Sveriges kommuner har möjligheten till att få den här servicen idag. Nu kan Finspångs invånare få en flexibel självservice via kommunservice. Målet är att medborgarna ska använda den kanal som passar dem bäst för att hitta rätt information – digitalt via webben, e-post, telefon eller genom att besöka kommunhuset, säger Mattias Karlsson, funktionsansvarig för kommunservice.

Vad kan kommunservice hjälpa dig med?

Kommunservice blir din första kontakt med kommunen där ambitionen är att ge dig den hjälp och vägledning du behöver - direkt!. Om inte kommunservice kan svara på din fråga så hjälper de dig att få kontakt med rätt person och rätt avdelning på ett smidigt sätt.

Exmpel på ärenden du kan få hjälp med:

  • Hur du ansöker om hemtjänst.
  • Hur ditt barn får en plats på förskola.
  • Vad du kan göra när du ser ett hål i gatan som behöver lagas.
  • Att hitta rätt information på vår webbplats.
  • Att hitta och använda våra e-tjänster.

Införandet sker under 2025

Under januari 2025 sker införandet av kommunservice stegvis. Flera av kommunens arbets­processer är kartlagda redan under 2024, och medborgaren kommer därför kunna få information och vägledning direkt vid införandets start. Under 2025 fortsätter kartläggningsarbetet, och successivt kommer kommunservice kunna hantera fler ärenden för att hjälpa medborgarna på bästa sätt.

Kontakt

Johan Persson
Kommundirektör
Ledningsstaben

0122-859 86
johan.persson@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång

Maria Samson
Kommunikations, digitaliserings- och bibliotekschef
Kommunikationsavdelningen

0122-850 13, 072-084 06 33
maria.samson@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 FINSPÅNG

Mattias Karlsson
Funktionsansvarig för kommunservice
Kommunikationsavdelningen

0122-855 16
mattias.karlsson@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång