Finspångs kommun

Färdtjänst och sjukresor

- på lättläst svenska

Människor kan ha svårt
att gå eller röra sig.
De kan inte åka vanliga bussar och tåg.
De kan söka färdtjänst eller sjukresa.

Färdtjänst

Färdtjänst betyder att du åker taxi
eller minibuss.
Minibussen har plats för rullstol.

Du måste ha ett tillstånd
för att få åka färdtjänst.

 

Så söker du tillstånd för färdtjänst

Du söker tillstånd i
kommunens e-tjänst.

Se länk längre ner på sidan.

Om du behöver hjälp
kan du kontakta
handläggare på
telefonnummer 0122-854 21.

 

Så bokar du färdtjänst

Ring telefonnummer 0122-852 00.
Du kan ringa vardagar mellan klockan 8 och 15.

Du behöver boka din resa
senast två timmar innan du ska resa.

 

Så mycket kostar färdtjänst

Färdtjänst kostar minst 40 kronor.
Det kostar mer om du åker längre.
En biljett som räcker 24 timmar
kostar 100 kronor.

 

Sjukresa

Om du på grund av din hälsa
eller funktionsnedsättning
inte själv kan ta dig till
sjuk- och tandvård
kan du ha rätt till sjukresa.

Det är Region Östergötland
som ansvarar för sjukresor.
Beställ din sjukresa på
telefonnummer 0771-71 10 20.

Kontakt

Petra Björk
Färdtjänsthandläggare
Myndighetskontoret vård och omsorg

0122-854 21
fardtjanst@finspang.se

Telefontid: måndag-tisdag kl. 8-9 och torsdag-fredag kl. 8-9.

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång