Finspångs kommun

Språk/Language

Behandling av personuppgifter inom valnämnden

Valnämnden i Finspångs kommun behandlar personuppgifter inom ramen för sin verksamhet för att kunna genomföra de uppgifter som följer av vallagen och andra tillämpliga regelverk.

Valnämnden är personuppgifts­ansvarig

Valnämnden är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som sker i samband med valadministrationen. Det innebär att nämnden ansvarar för att dina uppgifter behandlas på ett lagligt, korrekt och säkert sätt enligt dataskydds­förordningen (GDPR).

När behandlar vi personuppgifter?

Vi behandlar personuppgifter i samband med:

  • intresseanmälan om uppdrag som röstmottagare vid allmänna val eller val till Europaparlamentet
  • planering och genomförande av val
  • kontakter med röstmottagare och andra funktionärer

Vi kan till exempel komma att begära personuppgifter när du anmäler intresse för att arbeta som röstmottagare. Vi kan också hämta uppgifter om folkbokföringsadress från Skatteverket.

Vilka personuppgifter behandlas?

Exempel på personuppgifter som kan behandlas är:

  • namn
  • personnummer
  • adress
  • telefonnummer
  • e-postadress

I vissa fall kan dina kontaktuppgifter som röstmottagare delas med andra röstmottagare för att underlätta planering, schemaläggning och genomförande i val- och röstningslokaler.

Rättslig grund för behandling

Behandlingen av personuppgifter inom valnämndens verksamhet grundas på dataskyddsförordningens artikel 6.1. De grunder som vanligen tillämpas är:

  • Rättslig förpliktelse (artikel 6.1 c), när vi är skyldiga enligt lag att behandla viss information
  • Uppgift av allmänt intresse (artikel 6.1 e), när behandlingen är nödvändig för att genomföra ett uppdrag som är av allmänt intresse

Utlämning av uppgifter

Personuppgifter som ingår i allmänna handlingar kan lämnas ut enligt offentlighetsprincipen, i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen. Vid valgenomförande kan kontaktuppgifter till röstmottagare delas internt mellan andra röstmottagare och ansvariga funktionärer för att möjliggöra praktisk samordning.

Hur länge sparar vi uppgifterna?

Dina personuppgifter sparas så länge det är nödvändigt för att uppfylla vårt uppdrag, fullgöra ett avtal med dig eller leva upp till rättsliga skyldigheter, till exempel enligt arkivlagen. När uppgifterna inte längre behövs gallras de i enlighet med kommunens dokumenthanteringsplan och fastställda rutiner.

Dina rättigheter

När Finspångs kommun behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter. Vill du använda någon av dina rättigheter, kan du kontakta den berörda verksamheten, kommunens dataskyddsombud eller Integritets­skyddsmyndigheten

Rätt till tillgång

Du har rätt att få veta om vi behandlar personuppgifter om dig. Om vi gör det, kan du begära ett registerutdrag med en kopia av uppgifterna samt information om hur de används.

Rätt till rättelse

Om någon uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, har du rätt att be oss rätta eller komplettera den.

Rätt att göra invändingar

Du kan invända mot att dina personuppgifter behandlas, till exempel när vi behandlar dem som en del av vår myndighetsutövning eller ett allmänt intresse. Vi måste då visa att det finns tvingande skäl för att fortsätta – annars slutar vi behandla uppgifterna.Däremot kan en invändning inte påverka offentlighets­principen och andra aktörer kan fortfarande använda din information för marknadsföring.

Rätt till begränsning

Du kan i vissa fall begära att vi begränsar användningen av dina uppgifter. Det betyder att vi tillfälligt inte får använda dem för något annat än att till exempel försvara ett rättsligt anspråk.

Rätt att bli raderad

Du har under vissa omständigheter rätt att bli raderad eller "bortglömd". Vi kan inte radera allmänna handlingar eller uppgifter som behöver sparas utifrån lagkrav, som till exempel bokföringsregler, eller när det finns andra giltiga skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel beslut i ärenden och obetalda skulder.

Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter i följande fall:

  • uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
  • behandlingen grundar sig på samtycke och du återkallar ditt samtycke
  • behandlingen sker för direktmarknadsföring och du invänder mot att uppgifterna behandlas för det ändamålet
  • du invänder mot personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse
  • personuppgifterna har behandlats olagligt
  • radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet

Rätt att flytta dina personuppgifter (dataportabilitet)

I vissa fall har du rätt att få ut dina personuppgifter i ett allmänt, strukturerat och maskin­läsbart format och dessutom få dina personuppgifter förflyttade till en annan organisation (om tekniskt möjligt) om behandlingen grundar sig på samtycke eller på ett avtal och sker automatiserat (med IT-medel). Denna rättighet gäller inte om nämndens behandling är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller om det är en del i myndighets­utövningen.

Rätt att klaga

Om du har synpunkter på hur dina personuppgifter behandlas kan du i första hand kontakta den berörda verksamheten. Du kan också vända dig till kommunens dataskyddsombud eller lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är ansvarig tillsynsmyndighet.

Kontakt

Heléne Esping
Ordförande
Valnämnden

072-726 91 10
helene.esping@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång

Bitte Landelius
Handläggare/nämndsekreterare
Kansli- och utvecklingsavdelningen

0122-852 79
kommun@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång