Finspångs kommun

Språk/Language

Behandling av personuppgifter hos bygg- och miljönämnden

Bygg- och miljönämnden i Finspångs kommun behandlar personuppgifter för att kunna utföra sitt uppdrag enligt gällande lagar och regler.

Bygg- och miljönämnden är personuppgifts­ansvarig

Bygg- och miljönämnden är personuppgiftsansvarig för de behandlingar av personuppgifter som sker inom ramen för nämndens verksamhet. Det innebär att nämnden har ansvar för att dina personuppgifter hanteras på ett lagligt och korrekt sätt enligt EU:s dataskyddsförordning (GDPR)..

Personuppgiftsbehandlingen regleras i Reglemente för bygg- och miljönämnden, som fastställts av kommunfullmäktige.

Nämnden ansvarar bland annat för myndighetsutövning inom:

  • bygg-, mark- och rivningslov
  • bygganmälan
  • förhandsbesked
  • hälsoskydd
  • livsmedelstillsyn
  • miljöskydd
  • smittskydd
  • serveringstillstånd
  • tillstånd för brandfarliga varor
  • energideklarationer

Bygg- och miljönämnden ansvarar inte för uppgifter som i reglementet uppdragits till kommunstyrelsen.

När behandlar vi personuppgifter?

Vi behandlar personuppgifter som lämnas in i samband med olika typer av ärenden, till exempel ansökan om bygglov, anmälan om miljöfarlig verksamhet eller ansökan om serveringstillstånd. Personuppgifter kan också inhämtas från andra myndigheter, till exempel:

  • Skatteverket
  • Fastighetsregistret
  • Kommuninvånarregister

Personuppgifterna behövs för att vi ska kunna handlägga ärenden, administrera ansökningar som exempelvis bygglov samt ta ut avgifter och ställa ut fakturor.

Vilka personuppgifter behandlas?

Exempel på personuppgifter som kan behandlas:

  • namn
  • personnummer
  • adress
  • telefonnummer
  • uppgifter om fastighetsägare
  • ekonomisk information
  • Rättslig grund för behandlingen

All behandling av personuppgifter måste ha stöd i dataskyddsförordningen. De rättsliga grunder som vanligtvis tillämpas inom bygg- och miljönämndens verksamhet är:

  • rättslig förpliktelse (artikel 6.1 c)
  • uppgift av allmänt intresse (artikel 6.1 e)
  • myndighetsutövning (artikel 6.1 e)

Utlämning av personuppgifter

Personuppgifter kan i vissa fall lämnas vidare till andra myndigheter, såsom:

  • Skatteverket
  • Länsstyrelsen
  • Polisen

Inkomna ansökningar och handlingar blir normalt allmänna handlingar och kan lämnas ut enligt offentlighetsprincipen, i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen.

Hur länge sparar vi uppgifterna?

Dina personuppgifter sparas så länge det är nödvändigt för att uppfylla rättsliga förpliktelser, fullgöra myndighetsutövning eller andra krav enligt arkivlagen. Gallring sker enligt Finspångs kommuns dokumenthanteringsplan.

Dina rättigheter

När Finspångs kommun behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter. Vill du använda någon av dina rättigheter, kan du kontakta den berörda verksamheten, kommunens dataskyddsombud eller Integritets­skyddsmyndigheten

Rätt till tillgång

Du har rätt att få veta om vi behandlar personuppgifter om dig. Om vi gör det, kan du begära ett registerutdrag med en kopia av uppgifterna samt information om hur de används.

Rätt till rättelse

Om någon uppgift om dig är felaktig eller ofullständig, har du rätt att be oss rätta eller komplettera den.

Rätt att göra invändingar

Du kan invända mot att dina personuppgifter behandlas, till exempel när vi behandlar dem som en del av vår myndighetsutövning eller ett allmänt intresse. Vi måste då visa att det finns tvingande skäl för att fortsätta – annars slutar vi behandla uppgifterna.Däremot kan en invändning inte påverka offentlighets­principen och andra aktörer kan fortfarande använda din information för marknadsföring.

Rätt till begränsning

Du kan i vissa fall begära att vi begränsar användningen av dina uppgifter. Det betyder att vi tillfälligt inte får använda dem för något annat än att till exempel försvara ett rättsligt anspråk.

Rätt att bli raderad

Du har under vissa omständigheter rätt att bli raderad eller "bortglömd". Vi kan inte radera allmänna handlingar eller uppgifter som behöver sparas utifrån lagkrav, som till exempel bokföringsregler, eller när det finns andra giltiga skäl till varför uppgifterna måste sparas, till exempel beslut i ärenden och obetalda skulder.

Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter i följande fall:

  • uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för
  • behandlingen grundar sig på samtycke och du återkallar ditt samtycke
  • behandlingen sker för direktmarknadsföring och du invänder mot att uppgifterna behandlas för det ändamålet
  • du invänder mot personuppgiftsbehandling som sker inom ramen för myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse
  • personuppgifterna har behandlats olagligt
  • radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet

Rätt att flytta dina personuppgifter (dataportabilitet)

I vissa fall har du rätt att få ut dina personuppgifter i ett allmänt, strukturerat och maskin­läsbart format och dessutom få dina personuppgifter förflyttade till en annan organisation (om tekniskt möjligt) om behandlingen grundar sig på samtycke eller på ett avtal och sker automatiserat (med IT-medel). Denna rättighet gäller inte om nämndens behandling är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller om det är en del i myndighets­utövningen.

Rätt att klaga

Om du har synpunkter på hur dina personuppgifter behandlas kan du i första hand kontakta den berörda verksamheten. Du kan också vända dig till kommunens dataskyddsombud eller lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är ansvarig tillsynsmyndighet.

Vill du veta mer?

Har du fler frågor om hur bygg- och miljönämnden behandlar personuppgifter är du välkommen att kontakta oss.

Kontakt

Karin Sjöholm Svensson (C)
Ordförande
Bygg- och miljönämnden

karin.sjoholm-svensson@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång

Bitte Landelius
Handläggare/nämndsekreterare
Kansli- och utvecklingsavdelningen

0122-852 79
kommun@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång