Finspångs kommun
Systematiskt kvalitetsarbete inom sektor utbildning
För att säkra att prioriterade områden och aktiviteter leder till ökad måluppfyllelse, genomförs ett systematiskt kvalitetsarbete (SKA).
Det systematiska kvalitetsarbetet inom sektor utbildning utgår från kommunens strategiska plan och bygger på en dialog mellan huvudman och rektorer. Arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet ska genomsyras av transparens. Ett samarbete inom hela sektorn skapar underlag för att tillsammans utveckla verksamheten med stöd av varandra.
Verksamhetsplanens syfte är att tydliggöra sektor utbildnings prioriterade områden och den ska stödja och skapa likvärdighet för förskola, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.
Återkommande nulägesanalyser genomförs på alla nivåer i syfte att identifiera vilka effekter olika insatser och åtgärder har haft för barn och elevers måluppfyllelse.
Varje nivå har ett ansvar för att systematiskt reflektera kring barn och elevers måluppfyllelse med utgångspunkt i den enskilda pedagogens undervisning, därefter arbetslags- och ämneslagsnivå, enhetsnivå och sektors nivå.
Sektor utbildnings övergripande mål
Sektor utbildning ställer sig bakom alla FN:s 17 globala mål och fokus ligger på God utbildning för alla. För att nå hög måluppfyllelse inom sektorns alla delar har sektor utbildning prioriterat nedanstående mål för läsåret 2025/2026.
- Ökad kvalitet i undervisningen
- Ökad skolnärvaro
- Ökad måluppfyllelse
Verktyg för uppföljning och utvärdering
Kvalitetsarbetets systematiska processer
Kvalitetsrapporten beskriver övergripande analyser från kvalitetsdialoger, kvalitetsuppföljningar, utfall skolenkäter samt betygsresultat. Underlaget utgår från prioriterade mål, bedömningsområden samt läroplansmål.
Verksamhetsplan beskriver huvudmannens mål från strategisk plan samt övriga styrdokument. Underlaget i verksamhetsplanen bygger på det som framkommit i systematiska kvalitetsarbetet under tidigare år och förbättringsområden som har uppmärksammats.
Aktivitetsplan beskriver skolenhetens strategier och aktiviteter med elevens kunskapsutveckling i centrum. Underlaget bygger på analyser från kvalitetsrapporten.
Kvalitetsdialog genomförs i syfte att stärka förståelsen för kvalitetsarbetet, förbättra resultat och likvärdighet samt skapa delaktighet och dialog tillsammans med politiskt förtroendevalda.
Kvalitetsuppföljning genomförs med rektorer och skolpersonal i syfte att utveckla verksamhetens resultat och undervisningens kvalitet.
Skolenkät genomförs varje läsår för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, i syfte att följa upp elevs, vårdnadshavares och pedagogers upplevelse av skolenheten.
Betygsresultat följs upp varje termin i syfte att rektor ansvarar för att skolans resultat analyseras i förhållande till nationella målen och kunskapskraven.
Kontakt
Stefan Nemeth
Verksamhetschef
Sektor utbildning
0122-850 93
stefan.nemeth@finspang.se
Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång