Finspångs kommun

Internationalisering

Bergska gymnasiet arbetar kontinuerligt med internationalisering och anser att resor berikar samt bidrar till erfarenheter och insikter om världen som man sedan bär med sig resten av livet. Vi vill inte bli hemmablinda utan fortsätta utvecklas. På denna sida kan du läsa om skolans senaste resor samt om våra olika satsningar och projekt som rör internationalisering.

Praktik i Sydafrika

Tjejerna Tilda Martens och Maja Larsson från Barn- och fritidsprogrammet valde att skriva sitt gymnasiearbete utifrån deras resa till Sydafrika (East London). Där gjorde dom två veckor praktik på barnhem och “förskola”. Under deras vistelse i landet fick dom se stora kontraster från hur vi lever i Sverige vilket de skrev om i sitt arbete. Tillsammans med två andra svenska tjejer gjorde dom även en insamling och fick ihop 42 505 Kr som gör att flera av barnen på barnhemmet kommer kunna gå i skolan år 2020.

Hållbarhetsprojekt i Norge

Den 10-15 november var elever och lärare från Bergska gymnasiet i Val i Norge för att arbeta med Erasmus + projektet SPiF-Sustainability Pay it Forward. Val ligger vid en fjord ca fem timmar norr om Trondheim. Det var en härlig vecka då vi fick njuta av storslagen natur och lära oss mer om hur man ser på energikällor, vindkraft, fiskodling och miljöproblemen med plast i Norge, Tyskland och Sverige.

Toleransresa till Polen

​2-5 september deltog elevrepresentanter från olika program på årets toleransresa till Polen. Gruppen fick en guidad tur i det före detta gettot i Krakow, de fick delta i en judisk kulturafton med koshermat och klezmermusik, de besökte Schindlers fabrik och filmens inspelningsplatser. En hel dag tillbringade de också med guide i Auschwitz och Birkenau. Efter hemkomsten arbetar ungdomarna med att iordningställa en film och en utställning.

Bild från ett före detta koncentrationsläger i Polen. Bilden är tagen i en byggnad med toaletter
Bilden är tagen i ett koncentrationsläger i Polen där elever från Bergska får en guidad tur.

eTwinningseminarie i Lille

I april var vår lärare Annika på en träff i Lille för franskalärare och lärare som undervisar i franska från hela Europa för att knyta kontakter och starta eTwinningprojekt. Träffen resulterade att vi startade ett eTwinningprojekt med skolor i Frankrike och Slovakien och vi startade lite smått med ett miniprojekt nu innan sommaren som kommer att löpa över nästa läsår.

Vad är ett eTwinningprojekt? eTwinning är en del inom Erasmus+ som ger möjligheter för skolor att samarbeta digitalt i internationella partnerskap.

Bryssel och EU-kunskap med Göran

Under en intensiv vecka i Bryssel fick Bergskas lärare Göran Rumenius genomgå en utbildning i avancerad EU-kunskap. Universitets- och Högskolerådet arrangerade kursen som utvalda skolor fick delta i. Efter ännu en tredagarskurs i Stockholm blev Göran utsedd till EU- skolambassadör.

På Bergska drar vi god nytta av den höjda EU-kompetensen på skolan då våra elever får lära sig ännu mer om Sverige i EU. Vi uppmärksammar europadagen och arrangerar ett EU- skolval och siktar på att bli en EU- certifierad EPAS-skola.

Bild på byggnad i Bryssel med texten "The future is europe"
Bild från möte i Bryssel
Bild på läraren Göran i Bryssel. På väggen bakom står det information om de fyra centrala rollerna för EU-komissionen

Köln med Annika

Här är vår lärare Annika på ett kontaktseminarium för yrkesutbildningar i Köln i Tyskland. Semninariet resulterade i en projektansökan som Annika skrev tillsammans med lärare från Norge och Tyskland som innehåller bland annat jobbskuggning mellan länderna där både elever och lärare får chans att besöka skolor i respektive länder inom ramen för Bygg- och anläggningsprogrammet. Inför projektansökan besökte Annika även en skola i Norge som heter Øya och ligger i Kvål utanför Trondheim.

Läraren Annika diskuterar yrkesprogram i Köln
Bild på alla som deltog i seminariet
Bild på publiken som tittar på ett föredrag i Köln

Toleransresor till Polen och Tysklad

Varje år arrangerar vår lärare Anna Hellerstedt toleransresor till före detta koncentrationsläger i Polen eller Tyskland, till Anne Franks hus i Amsterdam eller i krigens spår i Bosnien. Resorna är en välutvecklad och konkret upplevelsepedagogik inom det värdegrundsarbete som är skolans uppdrag och fyller många av kriterierna i såväl historiakurserna som samhällskunskapskurserna. Resorna görs tillsammans med elever och lärare från Finspångs högstadieskolor. En toleransresa ger minnen och kunskap som du bär med dig resten av livet.

Bilderna är i ordning tagna utanför Anne Franks hus i Amsterdam, på f d koncentrationslägret Sachsenhausen utanför Berlin och vid platsen för folkmordet i Strebernica i Bosnien.

Tre elever från Bergska står utanför Anne Franks hus
Per lyssnar till guide som pratar om koncentrationslägret
Bild på två elever som beer sig på platsen där Folkmordet i Bosien ägde rum.

Nikol och Lisa i Litauen

Två veckors praktik hos SOS Barnbyar ingick i Lisas och Nikols gymnasiearbete. Tjejerna som går på Barn- och fritidsprogrammet fick ett stipendium av Rotary. Pengar som räckte till både uppehälle i Vilnius och till en gåva till SOS Barnbyars verksamheter. Det var sjätte gången som elever från Bergska gymnasiet besökte SOS Barnbyar i Litauen.

Eleverna  Nikol och Lisa tillsammans med barnen från praktiken
Eleverna  Nikol och Lisa tillsammans med barnen från praktiken
Aktiviter med barnen på praktiken. Barnen leker med ballonger

Albanien och fotboll med Edin och Linus

Edin och Linus är elever på Barn- och fritidsprogrammet. Inom sitt gynnasiearbete besökte de Albanien och deltog i fotbollsträningar för barn. Äventyret blev en lärorik upplevelse för de fotbollsintresserade killarna. Gymnasiearbetet innehåller även en jämförelse mellan fotbollsträning för barn i Sverige och i Albanien.

Edin och Linus på en fotbollsplan
Edin lär ut fotboll till barnen

Barn- och fritidsprogrammet i England

Barn- och fritidsprogrammet på Bergska gymnasiet har ett samarbete med motsvarande utbildning i Didcot i England. Vartannat år åker elever och lärare från Finspång till England och deltar i undervisning, håller i aktiviteter och gör studiebesök. Vartannat år är det englandselevernas tur att besöka Finspång. Detta utbyte har pågått i över tjugo år.

Bild 1. Linus, Oscar och Edin från Barn- och Fritidsprogrammet med 10-åriga engelska elever i Didcot.
Bild 3. Josefin, Jennifer, Lisa, Nikol, Oscar och Linus håller lektion i en engelsk klass med 12-åringar i Didcot.
Bild 2. Bergskas engelskalärare Monica Vestin, Nikol Velikova, Jennifer Palmqvist, Josefin Bäckstrand och Lisa Lagerblad tillsammans med engelska elever.

Killarna på barn- och fritidsprogrammet tillsammans med barnen i den engelska skolan. Bilden är tagen i ett av klassrummen
Bergska eleverna håller föredrag för de engelska eleverna i ett klassrum
En bild på läraren Monica, Bergska elever och de engelska eleverna på skolgården framför en vägg

Lärlingsprogrammen i Liberia

Elever från Handel- och administrationprogrammet, Fordon- och transportsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet besökte en skola i Liberia för att se och uppleva skillnader och likheter mellan yrkesutbildningen. Lärlingsutbildningarna på Bergska gymnasiet har ett utbyte med en treårig lärlingsutbildning i Liberia och de har även besökt oss här i Sverige!


Bild 1. Felicia från Barn- och fritidsprogrammet deltar i undervisningen av de yngsta skolbarnen i Grassfield i Liberia.
Bild 2. Lärare och elever från Bergska är på besök i en lärlingsklass i yrkesskolan Barnesville i Liberia.
Bild 3. Viktor från Fordonsprogrammet på Bergska gymnasiet fick träffa ungdomar som går samma utbildning i Liberia och konstatera att teorin är den samma men förutsättningarna ser helt olika ut.

Felicia från Barn- och fritidsprogrammet deltar i undervisningen av de yngsta skolbarnen i Grassfield i Liberia.
Lärare och elever från Bergska är på besök i en lärlingsklass i yrkesskolan Barnesville i Liberia.
Viktor från Fordonsprogrammet på Bergska gymnasiet fick träffa ungdomar som går samma utbildning i Liberia. Här mekar dom med en motor tillsammans

Tanzania med Ellinor och Linn

Du som går Barn- och fritidsprogrammet har goda möjligheter att få göra några veckors praktik i ett annat land. Ellinor och Linn var i Tanzania under två veckor. De fick möta människor som lever under helt andra förutsättningar än de som de var vana vid. Första veckan praktiserade de på var sin skola i staden Moshi där fattiga familjers barn fick gå för en låg avgift. Den andra veckan tillbringade både Ellinor och Linn på ett barnhem som låg på Kilimanjaro.

Bild 1. Ellinor håller i en lektion för de yngsta skolbarnen i Moshi, Tanzania.
Bild 2. Ellinor håller i rastaktiviteter på skolan i Moshi, Tanzania.
Bild 3. Linn tar hand om barnen på barnhemmet som låg en bit upp på Kilimanjaro.

Ellinor håller i en lektion för barnen i Tanzania. Bilden är tagen i ett klassrum
Ellinor deltar i rastaktiviteter på skolgården med barnen i Tanzania
Linn spenderar tid utomhus tillsammans med barnen i Tanzania