Finspångs kommun
Ny e-tjänst: Ansök om ersättning vid ordinarie assistents sjukfrånvaro
Från och med 11 juni 2025 kan du som assistansanordnare ansöka om ersättning för merkostnader vid sjukfrånvaro hos ordinarie assistent, enligt LSS. Det gör du via kommunens e-tjänst.
Så fungerar det
- Du som anordnare kan nu använda vår e-tjänst för att ansöka om ersättning när en ordinarie assistent är sjuk. Det gäller enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), 9 § 2 LSS. Vi handlägger ansökan som ett vanligt LSS-ärende och du får beslutet via e-tjänsten när vi utredningen är avslutad.
- Efter att du skickat in din ansökan kan du kommunicera med oss direkt i e-tjänsten.
- Den assistansberättigade eller dennes ombud behöver skicka in en skriftlig ansökan för varje tillfälle assistenten är sjuk. Ansökan görs varje månad.
Fullmakt vid ombud
Om du som assistansanordnare gör ansökan åt den assistansberättigade behöver du en fullmakt. Bifoga den med den första ansökan. Du kan också registrera fullmakten direkt i e-tjänsten.