Finspångs kommun en av de mest attraktiva arbetsgivarna

10 januari 2018 kl. 16:26

Finspångs kommun är en av tre kommuner nominerade till utmärkelsen ”Årets employer branding-kommun”. Universum Communications uppmärksammar varje år arbetsgivare och personer som anstränger sig lite extra för att bygga och kommunicera ett starkt employer brand.

Annica Ahlqvist och Goran Knezevik

– Employer branding brukar översättas som arbetsgivarvarumärke. Det handlar inte endast om hur en arbetsgivare marknadsför sig utan vad en arbetsgivare gör för sina anställda. Vi har i vår kommun fokuserat på kompetensförsörjning, arbetsmiljö, jämställdhet och mångfald, säger HR-konsult Annica Ahqvist.

Mångfald en viktig fråga
En satsning under 2017 har varit den på Instagram där olika medarbetare visar sin vardag för att ge bild av sin arbetsplats och sitt arbete. Samtidigt är kommunen ute på skolor, mässor, universitet och berättar hur det är att vara medarbetare i Finspångs kommun. En viktig fråga i kommunen har varit jämställdhet och mångfald. På varje arbetsplatsträff ska medarbetarna diskutera frågorna ur olika perspektiv.

– Vi har något vi kallar ”månadens fråga” och chefer får material för att på arbetsplatsträffen väcka frågor och synliggöra hur vi kan bli bättre på mångfald och jämställdhet. Att frågan blir aktuell i sig är en effekt men också att diskussionerna förs på enheter, säger Annica Ahlqvist.

Arbete med arbetsgivarvarumärke i hela organisationen
Årets kommun inom employer branding delas ut av Universum, som varje år uppmärksammar arbetsgivare och personer som anstränger sig extra för att bygga och kommunicera ett starkt arbetsgivarvarumärke.
Motiveringen till att Finspångs kommun nomineras är:
”Denna kommun har på ett mycket genomgripande sätt arbetat med employer branding-frågorna. Frågorna är väl förankrade i ledningen. I kommunikationen kring detta så försöker man spegla den bredd och det djup av möjligheter som finns inom kommunen. Det är vidare med ett stort engagemang som kommunen tar sig an dessa frågor. På detta vis tycker vi att denna kommun kan verka som en förebild för övriga kommuner i frågorna.

Universum Communications vill därför nominera Finspångs kommun till Årets kommun inom employer branding 2018.”

– Det viktigaste för oss är att vara en bra arbetsgivare, att de som arbetar i Finspångs kommun har en meningsfull vardag och balans i livet. Då blir arbetet som bäst och resultatet gynnar kommuninvånarna, de vi är här för, säger Annica Ahlqvist.

Priset delas ut 21 mars 2018.

Kontaktformulär

Förbockade fält måste fyllas i

Jag vill:
Vilken verksamhet gäller det?


Beskrivning av ärendet:

Jag vill ha svar via:
Personuppgifter:







FeedBackbutton image