Kreativitet och problemlösning under Hour of code

07 december 2018 kl. 11:13

Den här veckan har det varit Hour of Code-vecka i Finspång, vilket betyder att kommunens elever, från förskola och uppåt, har haft programmering och kodning på schemat. På ett lekfullt och utforskade sätt får de bekanta sig med programmering, något som är väldigt uppskattat av eleverna.

Hour of Code är entimmes introduktion till datavetenskap, utformad för att minska distansen till kodning och visa att vem som helst kan lära sig grunderna. Forskning visar att barn kan förstå programmeringsprinciper innan de ens kan läsa eller skriva då deras hjärnor är mer mottagliga för datorspråk i ung ålder, precis som för främmande språk. 
Under veckan har det varit flera olika aktiviteter för barnen och eleverna att prova på, allt ifrån programmera ett litet bi som ska följa önskad rutt till att göra filmer och egna berättelser. 
Beebots på förskolan
Förskoleelever har haft besök av små bin, så kallade Beebots. Beebots är små robotar som barnen kan programmera att gå en specifik rutt genom att trycka på knapparna som sitter på robotens rygg. BeeBotsen kan användas till en mängd olika ämnesområden. Barnen kan till exempel stava sitt namn, lära sig motsatsord eller träna på matematik. Just denna gången var det Babblarna som användes när barnen skulle programmera sin rutt.  
Blockprogrammering
En del av kommunens elever har testat att blockprogrammering på hemsidan hourofcode.com. Det går ut på att bygga upp program med hjälp av byggklossar istället för med skriven kod. Det är lite som att bygga ett pussel. Blockprogrammering är bra för att få igång ett intresse och tankeverksamhet kring programmering på ett sätt som visar att det inte är så svårt.  
Uppgifterna kommer stegvis och bygger på varandra. Med lite klurighet kan barnen lösa problemen. 
Programmerar en kompis till att göra en smoothie
Många har en uppfattning om att programmering måste vara digital men så är inte fallet. Under veckan fick några elever programmera en kompis (en robot) till att göra en fruktsmoothies. Det är viktigt att vara noggrann i sin programmering så allt blir rätt. Roboten gör nämligen bara det den är programmerad till. Den varken tänker eller korrigerar fel själv. 
Digilearners
På Hällestad skola har de arbetat med ”Digilearners”. Det innebär att 1:or och 4:or hjälper varandra via iPads. De har bland annat arbetat med programmeringsappen Scratch, lärt sig vad ASCII-kod är, gjort egna filmer och skrivit berättelser. Ett härligt samarbete över årskurserna!
Scratch är ett insteg till datorprogrammeringens värld och används för att skapa roliga och smarta spel, historier och animeringar. I skolan används det för att skapa interaktiva animationer och pedagogiska spel. 
ASCII-kod, American Standard Code for Information Interchange, är en teckenkodning som används för att representera bokstäver och andra tecken i datorer.
Vill du se fler bilder från vår Hour of Code-vecka kan du besöka vårt instagramkonto, @finspangskommun, där SUD-gruppen (Sektor Utbildning Digitalisering) har delat bilder från Code of Hour-veckan som gått. 
Till Finspångs kommuns instagramkonto.

Hour of Code är entimmes introduktion till datavetenskap, utformad för att minska distansen till kodning och visa att vem som helst kan lära sig grunderna. Forskning visar att barn kan förstå programmeringsprinciper innan de ens kan läsa eller skriva då deras hjärnor är mer mottagliga för datorspråk i ung ålder, precis som för främmande språk. 

Under veckan har det varit flera olika aktiviteter för barnen och eleverna att prova på, allt ifrån programmera ett litet bi som ska följa önskad rutt till att göra filmer och egna berättelser. beebots

Beebots på förskolan

Förskoleelever har haft besök av små bin, så kallade Beebots. Beebots är små robotar som barnen kan programmera att gå en specifik rutt genom att trycka på knapparna som sitter på robotens rygg. BeeBotsen kan användas till en mängd olika ämnesområden. Barnen kan till exempel stava sitt namn, lära sig motsatsord eller träna på matematik. Just denna gången var det Babblarna som användes när barnen skulle programmera sin rutt.  

Blockprogrammering

blockprogrammeringEn del av kommunens elever har testat att blockprogrammering på hemsidan hourofcode.com. Det går ut på att bygga upp program med hjälp av byggklossar istället för med skriven kod. Det är lite som att bygga ett pussel. Blockprogrammering är bra för att få igång ett intresse och tankeverksamhet kring programmering på ett sätt som visar att det inte är så svårt.  Uppgifterna kommer stegvis och bygger på varandra. Med lite klurighet kan barnen lösa problemen. 

Programmerar en kompis till att göra en smoothie

smoothie programmeringMånga har en uppfattning om att programmering måste vara digital men så är inte fallet. Under veckan fick några elever programmera en kompis (en robot) till att göra en fruktsmoothies. Det är viktigt att vara noggrann i sin programmering så allt blir rätt. Roboten gör nämligen bara det den är programmerad till. Den varken tänker eller korrigerar fel själv. 

Digilearners

Digilearners Hällestad skolaPå Hällestad skola har de arbetat med ”Digilearners”. Det innebär att 1:or och 4:or hjälper varandra via iPads. De har bland annat arbetat med programmeringsappen Scratch, lärt sig vad ASCII-kod är, gjort egna filmer och skrivit berättelser. Ett härligt samarbete över årskurserna!

Scratch är ett insteg till datorprogrammeringens värld och används för att skapa roliga och smarta spel, historier och animeringar. I skolan används det för att skapa interaktiva animationer och pedagogiska spel. 

ASCII-kod, American Standard Code for Information Interchange, är en teckenkodning som används för att representera bokstäver och andra tecken i datorer.

Vill du se fler bilder från vår Hour of Code-vecka kan du besöka vårt instagramkonto där SUD-gruppen (Sektor Utbildning Digitalisering) har delat bilder från Hour of Code-veckan som gått. 

Till Finspångs kommuns instagramkonto.

Kontaktformulär

Förbockade fält måste fyllas i

Jag vill:
Vilken verksamhet gäller det?


Beskrivning av ärendet:

Jag vill ha svar via:
Personuppgifter:







FeedBackbutton image